MUTIARA ILMU

Rabu, 21 Juni 2023

KAIFIYAT MEMBACA AMALAN SELAWAT AL FATIH



Membaca 

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

Membaca 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ 

Membaca Selawat Al Fatih 100x

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ  الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ  وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ  نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ  وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ  وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ

Membaca

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
                      تَسْلِيمًا وَﺳﻠﻢ ﻮﺼﺤﺑﻪ وَعَلَى آلِهِ عَلَيْهِ اللَّهُ صَلِّ

Membaca

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Membaca Doa Selawat Al Fatih

اللَّهُمَّ بِجَاهِ الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ , إِفْتَحْ لِي مِنْ كُلِّ بَابِ خَيْرٍ فَتَحْتَه عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ
Ya Allah dengan pangkat Baginda yang membuka apa yang tertutup, bukakan kepadaku setiap pintu kebaikan yang Engkau bukakan kepada Penghulu kami Muhammad Rasul Engkau.

                                   إِخْتِمْ لِي بِخَاتِمَةِ النَّاجِينَ الرَّاجِينَ الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ ,وَبِجَاهِ الخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ
                            “ مِنْ رَحْمَةِ اللهِ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ “
Dengan pangkat Baginda yang menutup/menamat apa yang telah berlalu, tamatkan daku dengan penamat orang yang terselamat iaitu orang-orang yang mengharapkan dikatakan kepada mereka "Wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah berputus asa dengan rahmat Allah"

وَبِجَاهِ نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ , أُنْصُرْنِي عَلَى جَمِيعِ الأَعْدَاءِ نَصْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُ أَتَتَّخِذُنَا هُزُوَا " قَالَ أَعُوذُ بِاللهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الجَاهِلِنَ " 
Dengan pangkat Baginda yang menolong kebenaran dengan kebenaran, tolonglah daku atas semua musuh dengan kemenangan, yang pernah berkata oleh mereka "Adakah kami ini bahan gurauan" "ucapkan Aku berlindung dengan Allah daripada menjadi orang yang jahil" 

وَبِجَاهِ الهَادِي إلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ , إِهْدِنَا ًصِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ " مِنَ النَّبِيِّينَ والصِّدِّيقِينَ والشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا ذَلِكَ الفَضْلُ مِنَ اللهِ "
Dengan pangkat Baginda yang menunjuk kepada jalan-Mu yang lurus, tunjukkan jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat atas mereka daripada kalangan para Nabi, para Siddiqin, para Syuhada' dan orang-orang Soleh, dan merekalah sebaik-baik teman, itulah kurniaan daripada Allah.

(Nota: Diperbolehkan juga untuk berdoa dengan apa-apa doa yang baik)

Diakhirkan bacaan doa dengan membaca;

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ  الفَاتِحِ لِمَا أُغْلِقَ  وَالخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ  نَاصِرِ الحَقِّ بِالحَقِّ  وَالهَادِي إِلَى صِرَاطِكَ المُسْتَقِيمِ  وَعَلَى آلِهِ حَقَّ قَدْرِهِ وَمِقْدَارِهِ العَظِيمِ 

سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Adapun pada Kaifiyat untuk amalan ini, hamba membahagikannya kepada tiga bahagian, iaitu Kaifiyat Disisi Zahir akan diri seseorang, Kaifiyat Disisi Batin akan diri seseorang, dan Kaifiyat Membaca Selawat Al Fatih.

Dan Kaifiyat ini adalah merujuk kepada Kaifiyat sempurna amalan bacaan Selawat Al Fatih 100x pada nisbah amalan Wirid Lazim dan juga bacaan Zikir Wazifah, kerana pada nisbah amalan Wirid Lazim dan bacaan Zikir Wazifah itu, menyamai akannya solat rohani akan seseorang itu. 

KAIFIYAT DISISI ZAHIR 

WAKTU – Diperbolehkan membacanya pada bila-bila waktu, namun didahulukan waktu yang afdhal membaca akan Selawat Al Fatih itu dimalam hari, sehingga digandakan fadhilatnya 500 kali. Diqiaskan waktunya yang afdhal itu sekira-kira membaca 5 hizb Al Quran secara tartil selepas daripada masuknya waktu Isyak atau kira-kira 1 jam selepas masuknya waktu Isyak. 

NIAT – Meniatkan semata-mata untuk makrifah akan Junjungan Besar Yang Mulia Sayidina Muhammad ﷺ.  

SUCI  DIRI – Memastikan diri dalam keadaan suci daripada hadas kecil dan hadas besar, serta hendaklah memastikan diri dalam keadaan berwudhuk. Suci pakaian yang dipakai, membersihkan mulut (bersugi) daripada bau makanan (bawang, ulam petai, dan seumpamanya). Dan terlebih afdhal berwangi-wangian akan dirinya dan tempat zikirnya. Dan terlebih besar juga engkarnya adalah pada bau rokok atau tembakau yang dihisap, atau pada bau benda-benda yang memabukkan.

SUCI TEMPAT – Hendaklah juga memastikan suci itu pada tempat untuk membaca akan Selawat Al Fatih itu, tempat tidak berselerak, dan duduk atas hamparan yang suci dalam keadaan menghadap ke Kiblat, dan pastikan tidak ada bau yang busuk atau bau yang kurang selesa semasa pembacaan Selawat Al Fatih. 

MENUTUP AURAT – Memastikan diri dalam keadaan sempurna pakaian disisi syarak, menutup aurat sepertimana keadaan diri menutup aurat ketika bersolat. 

TIDAK BERCAKAP-CAKAP – Hendaklah mengawal diri daripada bercakap-cakap semasa berselawat. 

DUDUK – Duduklah bersila seperti duduknya seorang hamba yang merendah diri dengan Tuan, dan merendahkan sedikit bahagian belakang, yakni menundukkan sedikit kepala dan bahu, serta menjatuhkan pandangan kepada biji tasbih yang dibilang. 

TETAP DIRI – Hendaklah mengelakkan diri daripada bergoyang atau menggoyang-goyangkan diri mengikuti Selawat yang dibaca, atau berpaling diri memandang akan sesuatu, atau menggerak-menggerakkan anggota badan tanpa ada sebarang sebab dan keperluan.

MEMELIHARA MATA – Tetaplah keadaan berselawat itu sepertimana melakukan solat yang mana tidak memejamkan mata ketika berselawat dan bersungguh-sungguh memelihara mata daripada pejam, atau meliarkan pandangan mata yang tidak ada keperluan, melainkan terarah pandangan kepada biji tasbih.

KAIFIYAT DISISI BATIN

IJAZAH SANAD – Ijazah Sanad daripada seorang Guru atau Syeikh yang diberi izin adalah penting kerana ianya merupakan salah satu keberkatan dalam amalan dan daripada Ijazah Sanad ini ianya akan bercambah menjadi kebaikan-kebaikan yang melimpahi diri pembaca, bahkan ianya membantu untuk membuka kefahaman-kefahaman rohaniah yang berbentuk rahsia-rahsia di dalam Selawat Al Fatih.

HADIR HATI – Dibolehkan meletakan nama Ahmad dengan Muhammad di hadapan kita semasa melakukan selawat dengan niat untuk Tawajjuh dan memelihara fokus konsentrasi dalam nama Ahmad dan Muhammad, dan memohon kepada Allah ﷻ agar dibukakan kepada kita rahsia-rahsia dan cahaya-cahaya, makna-makna, nur-nur, dengan dua nama itu.

MENENGGELAMKAN DIRI DALAM SELAWAT AL FATIH – Maka perbuatlah majlis khas untuk membaca Selawat Al Fatih dan hendaklah duduk berselawat di dalam Majlis Selawat Al Fatih yang khas itu, sambil mengingati kalam-kalam khas akan hakikat-hakikat Baginda Rasulullah ﷺ dan memikirkan tentang kehebatan, kemuliaan, ketinggian, dan kebesaran Baginda Rasulullah ﷺ. 

MENDALAMI ILMU HAKIKAT SAYIDINA MUHAMMAD ﷺ - Mendalami ilmu Hakikat Sayidina Muhammad ﷺ akan membantu diri untuk masuk, tenggelam, dan bersatu di dalam Selawat Al Fatih. Pada seseorang yang telah tenggelam di dalam Selawat Al Fatih itu, bahawa makna-makna hakikat-hakikat, cahaya-cahaya Rasulullah ﷺ, rahsia-rahsia Rasulullah ﷺ, ianya ibarat hujan yang turun ke atas diri. Walaupun lidah telah berhenti, tidak bergerak dengan Selawat Al Fatih, namun diri tetap berselawat dengan Selawat Al Fatih dan fana di dalam Selawat Al Fatih. 

MENDALAMI HAKIKAT KEBESARAN SELAWAT – Mendalami makna Selawat (hanya Allah yang layak berselawat) akan memperkenalkan kita kepada kebesaran Sayidina Muhammad ﷺ khususnya kebesaran Selawat Al Fatih yang dinisbahkan sebagai Selawat Allah ﷻ dari PerbendaharaanNya Yang Maha Agong sebagai hadiah untuk ummat akhir zaman, sehinggakan Awliya yang terdahulu, yang mati sebelum Selawat Al Fatih berasa cemburu kerana tidak berpeluang untuk berselawat ke atas Baginda Nabi ﷺ dengan Selawat Al Fatih.

MEMPELAJARI ILMU SYAMAIL – Mendalami ilmu Syamail akan membantu diri untuk tenggelam dalam mengkhayalkan diri serta rupa paras Sayidina Muhammad ﷺ,  serta mengkhayalkan kehadiran Baginda ﷺ dihadapan kita ketika kita membaca Selawat. Ianya penting untuk membuang lalai atau ghaflah semasa berselawat. Usahakanlah untuk bertafakkur tentang syamailnya Baginda ﷺ yang berbangsa zahir ketika berselawat. Semasa Selawat itu dibaca, maka perkara ini akan menyibukan diri kita dengan Baginda ﷺ dan menjauhi lalai atau ghaflah. Lama-kelamaan ianya akan tetap dalam diri kita, dan dipanggil hudhur dengan Baginda Nabi ﷺ, hudhur kita dengan Baginda Rasululllah ﷺ yang hadir. 

MERANGSANG HATI PADA BAGINDA ﷺ - Pada diri seseorang itu, tidak dapat tidak, hati memainkan peranan penting dalam membentuk kecintaan dan kerinduan. Justeru itu, hati yang sentiasa dirangsang dengan Baginda ﷺ akan lebih mudah rindu dan tenggelam di dalam majlis Selawat. Merangsang hati dengan Baginda ﷺ boleh dilakukan dengan pelbagai cara seperti memperbanyakkan membaca Sirah Baginda ﷺ, atau pun duduk dalam majlis dan mendengar sirah-sirah Baginda ﷺ, bersahabat dengan mereka-mereka yang sentiasa memperdengarkan kita tentang kisah Baginda ﷺ, atau pun membiasakan diri mendengar Qaseedah (puji-pujian) ke atas Baginda ﷺ.

Mbah Zubair Dahlan

Mbah Maimoen Zubair menceritakan keadaan ayah beliau (Mbah Zubair Dahlan). Mbah Zubair adalah kyai Sarang yang fakir. Bila rumah kyai-kyai Sarang yang lain sudah memakai kayu (gebyok), rumah Mbah Zubair masih berupa anyaman bambu (gedeg). 

Sampai suatu malam untuk sekedar menyalakan lampu zaman dahulu saja Mbah Zubair tidak memiliki uang untuk membeli minyak tanahnya. Mbah Maimoen diperintah oleh sang ayah untuk berhutang uang untuk membeli minyak tanah. 

Mbah Maimoen menimpali: "Ya ALLOH pak.... Anda itu Kyai tetapi keadaan begini amat".

Mbah Zubair marah, kemarahan beliau diluapkan dengan menulis syi'ir yang ditulis di atas pintu. Berikut syi'irnya:

إذا اشتدت بك البلوى * ففكر في ألم نشرح
فعسر بين يسرين * إذا فكرته تفرح

Apabila keadaan yang menimpamu sangat payah, maka berfikirlah pada surat Alam Nasyroh Laka Shodrok
Ada satu kesulitan diantara dua kemudahan
Apabila engkau mau berfikir tentang itu, tentu engkau akan bergembira.

***

Dalam surat Alam Nasyroh terdapat kalimat:

فإن مع العسر يسرا
إن مع العسر يسرا

Kata Yusron (mudah) diulang dua kali, begitu pula kata Al-Usri (sulit) juga diulang dua kali. 

Dalam ilmu Nahwu dijelaskan bahwa kata yang berbentuk ma'rifat (Al-Usri) bila diulang-ulang dengan bentuk yang sama-sama ma'rifat, maka kata yang kedua hakikatnya adalah kata yang pertama. 

Sedangkan bila ada kata berbentuk nakiroh (Yusron) diulang-ulang dengan bentuk yang sama-sama nakiroh, maka makna kata yang kedua bukanlah isi dari makna kata yang pertama.

Dipandang dari pengulangan itu, maka memiliki pemahaman:

Maka sesungguhnya bersama dengan "kesulitan" terdapat "kemudahan"
Sesungguhnya bersama dengan "kesulitan yang tadi" terdapat "kemudahan yang lain"

Kata Yusron menggunakan nakiroh yang mencangkup lebih luas daripada kata Al-Yusri menggunakan ma'rifat. 

Dipandang dari sisi ini, maka memiliki pemahaman:

Dalam satu kesulitan yang jelas, terdapat dua kemudahan yang luas.

Huruf terakhir kata Al-Usri (Ro') diberi harokat kasroh yang berada di bawah, sesuai dengan keadaan sulit (berada di bawah). Huruf Ro' berkasroh pun tidak dibaca mad pada kata Al-Usri. Seolah isyaroh bahwa kesulitan yang menimpa tidak lama.

Huruf terakhir kata Yusron (Ro') diberi harokat Fathah yang berada di atas, sesuai dengan keadaan mudah (berada di atas). Itupun masih diberi tambahan berupa Fathah Tanwin (Fathah Dobel), dan masih diberi tambahan Alif tegak. Seolah isyaroh bahwa kemudahan itu berlipat-lipat. 

Bila kata Yusron dibaca waqof maka huruf Ro' akan dibaca panjang.

Fainna Ma'al Usri Yusroo....
Inna Ma'al Usri Yusroo....

Seolah-olah isyaroh bahwa kemudahan itu berjangka lama.

Tetapi pada kata Yusron diakhiri dengan huruf Alif sebagai pengingat bagi pembacanya untuk tidak terlena dengan kemudahan yang diberikan. Karena huruf Alif adalah huruf illat. Kata illat bermakna yang membuat sakit atau penyakit.

Seolah-olah memberikan isyarat bahwa kemudahan yang ada jangan membuat kita terlena. 

يا أيها الإنسان ما غرك بربك الكريم